Handletteren

Handlettering workshop

Inmiddels handletter ik alweer een paar maanden, laatste tijd alleen niet zo fanatiek meer. Wel volg ik op Instagram en Facebook mensen/pagina’s die prachtige kunstwerken online posten! Zo volg ik onder andere @jsign_nl. Dat is de vrouw van een collega van mijn man (volg je hem nog?). Zij is niet heel actief op instagram, maar ze maakt wel hele leuke dingen!

Toen ik een paar weken geleden voorbij zag komen dat ze een workshop ging organiseren, dacht ik, oh dat is leuk! Eindelijk eens iets in de buurt! Maar ik zat toch een beetje te twijfelen…. Want het zou wel een basis workshop zijn, en op zich ken ik de basis al. Zo bleef ik een tijdje door twijfelen, totdat haar man (de collega van mijn man) mij benaderde of ik dat niet wat zou vinden. Aangezien hij mij volgt op instagram, was dat een goede aanname! En toen dacht ik, waarom ook niet! Ook al leer ik niets nieuws, het gaat sowieso een gezellige middag worden!

lege tafel

Dus vandaag ging ik samen met een vriendin en mijn schoonzus naar Arnhem. De workshop werd gehouden bij Little Things, een winkeltje in de 7 straatjes van Arnhem. We kwamen aanlopen en buiten stonden de “gedekte” tafels al klaar.

We stelden ons even voor, nou ja, bijna allemaal dan. Mijn nichtje zit in de klas bij de dochter van Jantien, dus mijn schoonzus kende haar al! Vervolgens mochten we bij de buren een lekker stukje gebak uitkiezen. En dat was nog best een lastige keuze!! Het zag er allemaal echt ontzettend lekker uit! Na een hoop getwijfel gekozen voor de bosbessen kruimel.

We zochten een plekje en even later werd het overheerlijke taartje gebracht.  Smullen!!taart

Heel even dreigde het te gaan regenen, ondanks de droogte die buienalarm voorspeld had. Snel brachten we het papier even naar binnen, maar gelukkig bleef het bij een paar druppels. Dus een paar minuten later werd alles weer terug naar buiten gebracht! En nog geen half uur later begon zelfs het zonnetje heel fanatiek te schijnen, heerlijk!

lesMaar goed, weer even terug naar het begin! Toen iedereen aanwezig was, begon Jantien met wat theorie. Welke materialen je nodig hebt en hoe je nu eigenlijk de opzet maakt. Vervolgens doken we het boekje in, dat ze speciaal voor de workshop gemaakt had (te zien onder het heerlijke gebakje op de foto hierboven). Ze had een aantal basislettertypes uitgewerkt, stap voor stap uitleg voor banners en een aantal leuke kaders.

Daarna mochten we zelf aan de slag. We kregen een kladpapiertje zodat we wat konden oefenen en vervolgens mochten we zelf een tekst verzinnen om te gaan handletteren.

Knipsel

Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik in een groep ging handletteren, en dat beviel prima! Erg leuk om te zien hoe iedereen zo z’n eigen stijl heeft en weer iets heel anders maakt. En iedereen heeft ook wat leuks gemaakt, zo leuk!

Hier en daar een beetje afkijken bij de ander, of elkaar om hulp/inspiratie vragen. Maar soms ook gewoon zo maar een tip geven hoe je iets nóg leuker kan maken! Ik had bijvoorbeeld de tekst “Life is short, talk fast” uitgekozen. Ik praat nogal snel, dus die vond ik erg toepasselijk! En toen zijn mn vriendin, oh, dan moet je eigenlijk van die lijntjes er bij zetten, zodat het net lijkt of het woord “fast”, heel snel is! Hieronder het resultaat van wat iedereen gemaakt heeft:

eindresultaat

Je zou niet zeggen dat de meeste dit voor de eerste keer deden, toch?!

Het was een hele gezellige en leuke middag! Ook erg leuk georganiseerd en goed voorbereid. Dus mocht je nog op zoek zijn naar een leuke workshop handletteren om met vriendinnen heen te gaan, en Arnhem is niet te ver, dan moet je zeker contact opnemen met Jantien! Haar website is www.jsign.nl/ maar je kan haar ook bereiken via Instagram (net zoals ik) en dan kan je haar vinden als @jsign_nl

 

Geef een reactie

